1ο ΓΕΛ Γρεβενών


Το 1ο Γενικό Λύκειο Γρεβενών που λειτουργεί στην πόλη των Γρεβενών και στεγάζεται στον ίδιο χώρο με το 1o Γυμνάσιο Γρεβενών είναι μια από τις 15 σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης της περιφερειακής Ενότητας  Γρεβενών.
Το 1ο Γενικό Λύκειο είναι το σχολείο που αποτελεί την μετεξέλιξη του πρώτου σχολείου δεύτερης βαθμίδας που ιδρύθηκε και λειτούργησε στα Γρεβενά μετά την Απελευθέρωση από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Έτσι, μπορεί να πει κανείς πως το σημερινό αυτό σχολείο έχει ιδιαίτερη σημασία για την ιστορία της πόλης και της ευρύτερης περιοχής των Γρεβενών
Η εποχή πριν την απελευθέρωση για τα Γρεβενά είναι εποχή υποδούλωσης σε ξένο κατακτητή. Η παιδεία παρόλη την προσπάθεια των κατοίκων είναι ελλειμματική και ελεγχόμενη από τους Οθωμανούς. Ο τούρκος διοικητής  Μπεκήρ Αγάς είναι το κυρίαρχο πρόσωπο της εξουσίας που ελέγχει απόλυτα την εξέλιξη των πραγμάτων. Ο Μακεδονικός Αγώνας έχει ως αποτέλεσμα την ωρίμανση των συνθηκών της απελευθέρωσης και το πλέον σημαντικό γεγονός που σημαδεύει την εποχή εκείνη είναι ο ηρωικός θάνατος του  Μητροπολίτη Γρεβενών Αιμιλιανού Λαζαρίδη την 1η Οκτωβρίου 1911.
Σ’ όλη αυτή την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ακόμα και στις περιοχές Βόιο, Σιάτιστα, Κοζάνη, όπου λειτουργούσαν, ύστερα από παραχωρήσεις των Οθωμανών, τα ιστορικά Γυμνάσια του Τσοτυλίου, το Τραμπάντζειο στη Σιάτιστα και το Βαλταδώρειο στην Κοζάνη, οι υπόδουλοι κάτοικοι βίωναν μια πρωτοφανή βία και στέρηση των στοιχειωδών τους δικαιωμάτων. Είναι αυτονόητο πως η κατάσταση αυτή αποτελούσε το «κύκνειο άσμα» ή καλύτερα τον «ύστατο βρυχηθμό» της πολύχρονης αυτοκρατορίας των  Οθωμανών Τούρκων σ’ ολόκληρα τα Βαλκάνια .
                                                                 Πρώτο Σχολικό έτος: 1913-14
Το πρώτο έτος λειτουργίας του  Γυμνασίου Γρεβενών είναι η σχολική χρονιά 1913-1914!  Ονομάζεται «Γυμνάσιο Γρεβενών» και φιλοδοξεί να φιλοξενήσει στις τάξεις του τα παιδιά της όλης περιοχής των Γρεβενών. Οραματίζεται να φωτίσει με τα ελληνικά γράμματα τις νέες γενιές της περιοχής, να εφαρμόσει ένα ενιαίο πρόγραμμα αγωγής και μάθησης σύμφωνο με τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας και γενικότερα να στηρίξει την πνευματική ανάταση του τόπου που τόση ανάγκη είχε την εποχή εκείνη! Το νεοσυσταθέν Γυμνάσιο Γρεβενών λειτουργεί με  πέντε μαθητές και μία μαθήτρια!
Από την εποχή εκείνη και μετά ο αριθμός των μαθητών αυξάνεται και κατά το σχολικό έτος 1919-20 οι μαθητές φθάνουν στους 110 (102 μαθητές και 8 μαθήτριες). Η γρήγορη αύξηση δηλώνει την επιθυμία του λαού των Γρεβενών να «μάθει γράμματα» και να «αλλάξει τα πράματα», μια επιθυμία που χαρακτηρίζει ολόκληρο τον ελληνισμό και με πολύ ξεκάθαρο τρόπο από την εποχή του Νεοελληνικού διαφωτισμού και μετά.
                                                                 Οι εποχές μετά το 1920
Από το 1920 και μετά το Γυμνάσιο Γρεβενών λειτουργεί σταθεροποιημένα και είναι πλέον εναρμονισμένο με το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Δέχεται τις οποιεσδήποτε επιδράσεις της κεντρικής εξουσίας του Υπουργείου, αυξάνει συνεχώς τη δύναμή του και αποτελεί για την περιοχή το «στολίδι» της κοινωνίας. Όλοι προσδοκούν να στείλουν τα παιδιά τους στο ανώτερο αυτό σχολείο με την ελπίδα να  αναπτύξουν το νου τους, να καλλιεργήσουν το ήθος και, τέλος, να ζήσουν καλύτερα.
                                                
Οι καθηγητές  που υπηρέτησαν την ελληνική παιδεία άσκησαν έναν ευρύτερο ψυχοπαιδαγωγικό ρόλο και επέδρασαν στη γενικότερη ανύψωση του μορφωτικού και πνευματικού επιπέδου της τοπικής κοινωνίας. Αξίζει να αναφερθεί το όνομα του  Χρήστου Ενισλείδη, φιλόλογου καθηγητή του Γυμνασίου Γρεβενών της περιόδου αυτής, ο οποίος με πολύ ενδιαφέρον ασχολήθηκε με την τοπική ιστορία των Γρεβενών. Το βιβλίο του Χρ. Ενισλείδη με τίτλο  «Η πίνδος και τα χωριά της»  αποτελεί  μια αληθινή μαρτυρία της εποχής εκείνης.

                            Το Γυμνάσιο κατά την μεταπολεμική εποχή
Βγαίνοντας από τη λαίλαπα της γερμανο-ιταλικής κατοχής και του αιματηρού εμφυλίου πολέμου, το Γυμνάσιο συνεχίζει την πορεία του, προσπαθώντας να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Ο αριθμός των μαθητών αυξάνεται και η συσχέτιση μαθητών και μαθητριών έχει ρυθμούς που ενθαρρύνουν σιγά –σιγά την κάποια ισότιμη αντιπροσώπευση. Αν και οι συνθήκες είναι δύσκολες και το κλίμα δύσκολο, το Γυμνάσιο προσπαθεί να λειτουργήσει. Οραματίζεται πολιτισμό, ανάπτυξη, αξίες! Ομάδα καθηγητών υλοποιεί τη δημιουργία του  Υπαίθριου Αρχαίου Θεάτρου στο Καστράκι. Κι όχι μόνο... Επί σειρά ετών κάθε χρόνο και με τη λήξη των μαθημάτων τον Ιούνιο, οι μαθητές με τη καθοδήγηση των καθηγητών «ανεβάζουν» έργα από την αρχαίους τραγικούς ποιητές. Το γεγονός αυτό υπήρξε για την εποχή πολύτιμο. Οι θεατρικές εκδηλώσεις σε συνδυασμό με τις  «Γυμναστικές Επιδείξεις» έφερναν το σχολείο τόσο κοντά με την κοινωνία και δημιουργούσε  τέτοιους δεσμούς και σχέσεις που ήταν ικανοί και ανατροφοδοτούσαν τους νέους για παραπέρα πρόοδο και  ανάπτυξη. Πλειάδα μαθητών θυμούνται τις στιγμές εκείνες!
                                                   Από τη δεκαετία του 60 και μετά …
Οι ανάγκες του τόπου και τα γενικότερα σχέδια  οδηγούν και στην αλλαγή του τοπίου στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το Γυμνάσιο Γρεβενών διαιρείται στις αρχές της δεκαετίας του ‘60 σε δυο σχολεία: στο Γυμνάσιο Αρρένων και στο Γυμνάσιο Θηλέων Γρεβενών.
Λίγο αργότερα με τη μεταρρύθμιση του υπουργού παιδείας Λ. Ακρίτα τα δύο αυτά σχολεία γίνονται τέσσερα: Τριτάξιο Γυμνάσιο Αρρένων, Τριτάξιο Γυμνάσιο Θηλέων, Λύκειο Αρρένων, Λύκειο Θηλέων. Από την εποχή αυτή και μετά θα γίνουν πολλές αλλαγές. Τα σχολεία θα ξαναγίνουν μικτά, θα δημιουργηθούν τα Τεχνικά Λύκεια και διάφορα άλλα.  Το Γυμνάσιο Γρεβενών, το πρώτο Σχολείο που έγινε στα Γρεβενά με την απελευθέρωση, θα έχει ως «διάδοχο σχολείο» το σημερινό 1ο Ενιαίο Λύκειο Γρεβενών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου